Pages

Wednesday, September 19, 2012

Aku, Saya, Kita, Imi, I

Rahimi meluahkan perasaannya tempohari. Katanya dia memendam perasaan selama tiga tahun. Tiga tahun? Nasib baik tak sakit jiwa katanya. Perghhh.... bahasa drama melayu betul.

Nape tu?
Bahasa diri.
Tadika 5 & 6 tahun juga Tahun 1 dengan 2 bahasakan diri 'saya'. Katanya kawan-kawan pun sama. Anak-anak kecil yang innocent. Apa yang ibu dan cikgu suruh semua buat...
Masuk Tahun 3, mula2 guna panggilan 'aku'. Kawan-kawan yang suruh katanya. Ibu tak perasan tapi Widad kan spy tak bertauliah. Pastu terdengar panggilan tu bila Bami sembang ngan sepupu ibu yang sebaya ngan Imi.
Ibu marahlah juga... tak sesuai semuda 9 tahun guna panggilan diri 'aku'. Ok lah... Bami tukar kepada 'kita'. 'Saya' tak sesuai katanya sebab duduk kat kampung. aikkkkk... tu pun jadi sebab.

Bermulalah bahasakan diri 'kita' sepenuhnya masa Tahun 4 hingga sekarang Tahun 6.
Sampaikan kawan2 marah katanya mesti tak lulus Bahasa Melayu sebab perkataan 'kita' tu kan merujuk bilangan yang ramai.
Masa sofbol tournament pun Bami kena marah atau kawan-kawan tak puas hati sebab bahasa diri tu.
Bila kawan2 suruh guna perkataan 'aku', Bami cakaplah 'nanti ibu kita marah'. Habis digelakkan dek kawan-kawan dia. Katanya Bami anak manja lah....
Memang manja kan...

Ibu suruhlah guna bahasa diri 'Imi' macam kat rumah.
Taknaklah.... lagi lah diorang cakap Imi terlebih manja... anak emaklah...

Takpun... guna panggilan 'I' lah...
eeeeee.... takmolah... nanti diorang cakap berlagak pulak budak kampung ni hehehe....

ellehhhhhh... tapi ibu tau kadang2 Bami guna bahasa panggilan 'aku' kan.....
Tak kisahlah.... tahun depan Bami dah tingkatan satu... takkan ibu nak sekat lagi.. tapi ibu rasa Bami akan guna perkataan 'saya' hohoho..... jangan marah Bami...

No comments:

Post a Comment