Pages

Sunday, December 10, 2017

KPJ Klang - Day 3

Hari ni ibu lepak2 je... blog walking. Kawi banyak tidur. Rasanya sebab semalam siang tak tidur. Tu yang mengantuk.
Ayah di rumah, Abang Imi di Tapah dan Wafi di rumah Cik Elis. Fuhhhh.... pakej keluarga hidup berselerak  hihi...
Dah duduk dalam bilik... makan tido je lah. Platlet Kawi turun ke 160. Demam sket je pagi tadi. Doktor kata semakin recovering. Sebab esok hari ke 7 insyaallah boleh discaj.

Ayah datang tengahari. Lepak2 je since dan balik lepas asar. Kena datang ke Shah Alam plak hantar swimming suit Wafi. Esok nak ke Wetworld katanya.

Something new tentang pesakit denggi ni.
1. Kawi ada dengue depression. Mood memang swing. Kalau ada adik dan ayah, asyik nak marah2 je.. ada je yang tak kena. Kadang muram.. kadang sensitif.. senyum sket2 je.. ibu buat lawak.. ehhh.. tak lawak rupanya. Suruh makan minum pun boleh buat dia marah. Doktor cakap dengue depression ni salah satunya sebab sendi2 badan rasa sakit dan pesakit rasa tak selesa. Jadi luahan kesakitan tu melalui mood pesakit lah. 

2. Haid/period yang lebih awal. Kalau ikut period Kawi lagi 1-2  minggu. Jumlah darah yang keluar pun kena monitor. Sebab kalau banyak dari biasa dikhuatiri tahap kepekatan darah ni menjadi cair dan kehilangan darah dengan banyak. Ini akan membahayakan pesakit.

3. Kulit pesakit akan ditumbuhi ruam2. Banyak atau sikit bergantung pada badan. Macam Kawi tak banyak... di celah peha dan belakang badan. Seems ia proses oh recovering takdelah risau sangat. Just sapu calamine.

4. Demam denggi ni takde spesifik ubat. Kawi diberi panadol dan drip water je. Minum banyak air. Suhu badan di check every 3-4 hours gitu.

Oh ya.... caregiver pun kadang2 tercabar juga melayan kerenah pesakit hahaha...
Sabar.
Sabar.
Dan sabar.

No comments:

Post a Comment