Pages

Thursday, July 5, 2012

Bila serangga memberi petanda

Setibanya di rumah...
Cik Ana : Kak, kat rumah banyak nyamuk lah.. kenapa yek?
Ibu : Rumah akak pun banyak gak sejak seminggu ni. Nyamuk yg tajam plak tu warna akan2 putih..
Cik Ana : aa'aa la.. kita nak maghrib jer.. sembur satu rumah.

Di pasaraya ANK...
Ibu : Beli ridsect jer ker?
Kawan lupa nama : aa'aa... malam tadi aku gaduh ngan nyamuk.. banyak betul.
Ibu : Yelah.. kat rumah saya pun terasa muncul nyamuk seminggu nih! Dengan semut sekali naik.
Kawan lupa nama : Aku rasa dekat nak musim hujan.. pastu nanti mulalah banjir kawasan rumah aku. Pantang hujan lebat lama sket mesti banjir.. beberapa tempat yang aku pindah mesti banjir.. takde 'ong' la..
Ibu : La.. kesiannya... nak wat camner kan..

Balik rumah ibu mula wat kesimpulan.. gamaknya nyamuk ni banyak sebab dia dah jadi dewasa.. sebelum ni kan dalam bentuk jentik2 pastu bila nak musim hujan cepat2 jadi dewasa (atau dah gitu kitaran hidupnya hehe), jadinya takdelah dihanyutkan dek air hujan nanti.

Yang si semut plak.. sebelum ni kan dok dalam tanah, bila musim hujan nanti takut di bawak arus hujan.. thats why lahh dia naik atas lantai rumah atau daratan.

Binatang2 ni mungkin tau bila masanya mereka kena selamatkan diri dari bahaya dan bencana. Macam dalam filem tu.. bila ada tsunami contohnya banyak ikan pegi ke kawasan cetek sket... ada hurricane ker.. mulalah burung2 mencari kawasan yang selamat.. dsb..

Wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment