Pages

Friday, September 4, 2026

Melawat Kilang Beryl's Chocolate, Seri Kembangan

Dari rumah Cik Ami kita menuju ke Kilang Beryl's yang terletak di Seri Kembangan.
Macam drive 20 minit je.

Alang-alang dah drive jauh dari Klang, better lah jalan-jalan kat area sana.

Bawa rombongan anak-anak.
Dulu anak-anak kalau rombongan sekolah mesti akan ke sini.
Jumpa gambar masa Kawi pergi masa sekolah Taski.

Wafi dah siap tukar baju dari rumah Cik Ami.
Ibu dan Kawi ada je bawa baju salin tapi malas pulak nak tukar-tukar.





Masa kami masuk ramai pengunjung. Mungkin sebab hari Sabtu dan kebetulan cuti sekolah. Cik Ana ada pergi hari Khamis bawa anak-anak Pra. Katanya tak ramai masa tu.

Kami terus naik ke tingkat atas, bahagian pameran.
Antara info-info menarik berkaitan penanaman dan produk koko.

Juga peralatan yang digunakan.

Bacalah perlahan-lahan sebab ruang pamerannya pun tak begitu besar.

Join sekali geng-geng ini. Ada staff Beryl's sedang memberi penerangan kepada mereka.

Patung bergerak ini menarik perhatian.

Masuk kedai yang menjual coklat pula.

Ibu beli yang ini, tak kisah defect shape sebab murah. 
Kalau beli yang kotak 12 pcs RM6.90, ada offer. Beli kat Urban Fresh RM7.90
Ni beli sepeket RM10 melambak-lambak isinya.

Favourite ibu, Tiramisu.
Nampak bentuknya yang tak sama.
Is okay... dalam perut bertemu jua 😁
Rasa menten.. sedap je.

Wafi dan Kawi pilih sendiri coklat yang mereka mahukan. Ada matcha, strawberry dan lain-lain. Tak ingat pulak.

 
Ni anak-anak sedang menikmati aiskrim Dark Chocolate. Beli 4 sahaja kongsi sama-sama.
Satu pc tu RM10. Ibu ada rasa, sedap juga sebab tak manis dan terasa coklatnya yang agak pahit.

Bila dah habis makan aiskrim baru kami keluar. Masa ni pun dah jam 5 lebih.

Grinding machine yang digunakan untuk memecahkan biji koko.. lama lah ni sekarang mesti dah canggih.

Ambil gambar kat luar pula.




Pokok koko yang sebenar.. ada lah tu buahnya atas pokok.

Jom lah balik Wafi.. ada tempat lain nak pergi ni.
Lepas lawat Kilang Beryl's kita nak ke MAEPS Serdang, nak join the crowd tengok MAHA 2026.

Sebelum tu singgah Masjid UPM, Serdang.
Ehh.. teringat Ezna dan Dania bila sebut pasal UPM.

No comments:

Post a Comment