Pages

Thursday, July 27, 2023

Makan Tengahari di Nasi Bamboo Sungai Klah

Lepas hantar ummi dan Izzatun balik rumah, kami teruskan perjalanan balik ke Klang tapi akan singgah makan tengahari di Nasi Bamboo Sungai Klah, Sungkai. Jadi Cik Fatin ikut jalan dalam je. Perjalanan dalam 1/2 jam dan kami sampai jam 1.45 pm

Masa sampai tu banyak kenderaan di parkir tepi jalan, parkir berhampiran dengan restoren pun nampak penuh. Mujur ada parkir betul-betul berhadapan dengan restoren. Berbelah bagi juga samada nak teruskan makan di situ atau tidak sebab nampak ramai orang beratur di luar restoren. Cik Fatin minta ibu beratur dulu nanti dah nak sampai panggil. Kakak Widad bagi ibu payung sebab cuaca agak panas.


Macam ni lah keadaannya di luar restoren. Walau beratur panjang tapi still moving. Yang buatkan nampak ramai orang dan banyak kenderaan terutamanya motosikal sebab mereka konvoi beramai-ramai. Itu yang penuh lahai.

Bila dah sampai dalam ada 2 barisan pula untuk ke kaunter. Kiri untuk mengambil lauk-pauk dan nasi manakala barisan kanan untuk mengambil lauk yang dibakar seperti ikan bakar dan ayam bakar. Tak pasti pula ada tak daging bakar sebab Kawi yang beratur di situ. Kalau nak ambil ayam goreng juga ke barisan sebelah kanan.

Lauk-pauk sudah disusun dalam pinggan atau mangkuk jadi pelanggan boleh ambil menu pilihan. Cara ini cepatlah pelanggan dapat makan.
Lauk-pauk yang disediakan banyak pilihan seperti gulai kawah, sup ayam, ayam masak merah, ikan masin.. banyak lah pula sampai tak ingat. Rambang juga mata!

Disebabkan kami bertiga jadi ibu ke bahagian lauk-pauk dan nasi. Kawi ambil ikan bakar manakala Cik Fatin cari meja kosong dahulu dan bila Kawi dah sampai meja Cik Fatin pula beli air.

Inilah hidangan yang kami ambil. Semua pun yang biasa makan 😅
Rebung masak lemak, kentang/tempe sambal, telur masin, sambal belacan, ulam bendi dan peria, pari bakar dan nasi buluh 2 batang.

Setiap ikan bakar sudah diletakkan harga jadi tak adalah terkejut kot nak bayar nanti. Begitu juga lauk-pauk lain.
Pari bakar 2 ketul tu RM21.50

Ibu ambil air limau asam boi sebab tekak rasa mual juga asbab turun jalan berliku-liku. Segar betul dapat minum yang masam-masam.

Total kami makan minum dalam RM55

Overall makanan yang kami ambil sedap. Nasi bamboo tu biasa je lah sebab ia nasi yang dikukus dalam buluh. Beras yang digunakan pun jenis beras biasa.

Jadi sesiapa yang nak datang tempat ni dan nampak ramai orang, boleh je lah singgah sebab barisan moving je dan meja makan pun banyak unless jenis yang tak sabar menunggu 😎😎

Ok... dah tak adalah ibu dok berzikir dengan ayah bawak ke sini!
 

2 comments:

  1. Beberapa tahu lepas, berangan hendak makan di sini tapi tak sempat singgah.

    ReplyDelete
  2. SA pun mampu berangan je nak makan kat sini..nanti nak pi ngan Dania la...

    ReplyDelete