Pages

Thursday, September 21, 2023

Masjid Al-Busyra, Masjid Mesra Musafir

Lepas lunch kita singgah di Masjid Al-Busyra di pekan Merbok. Masjid ni viral disebabkan konsepnya yang mesra musafir.
Masjid ni dibina pada tahun 1972 dan pada 2018 ia mula ditransformasi dengan rekaan yang lebih moden sesuai dengan peredaran masa.

Pentadbiran telah menaiktaraf ruang solat, hiasan seni reka masjid, membina tandas dan foodcourt berkonsepkan rawat dan rehat (R&R), perpustakaan mini, car wash, kedai printing, kedai runcit, barber shop, barista cafe, kedai cenderahati, inap desa dan ada lagi projek yang bakal dilaksanakan untuk menjana pendapatan masjid.

Masjid dari bahagian tepi.


Kami parkir kereta ditepi jalan besar menghadap Air Telaga Wakaf di mana penduduk tempatan boleh mengambil air dari sini ketika berlaku krisis air. 

Ibu tertarik dengan signboard menunjukkan tempat mengambil wuduk dan tandas perempuan. Ia berkonsepkan terbuka jadi pengudaran lebih baik seperti kebanyakan R&R besar di negara kita. 

Sebelah kiri tu dewan kuliah.
Di hujung kiri tu merupakan tandas yang seperti R&R.
Kedai makanan tak kelihatan tapi in between tandas dan bangunan dewan kuliah ni.

Di depan masjid ada berapa gerai makanan mungkin mereka berniaga dari pagi sebab tengahari kami sampai ada beberapa gerai sedang mengemaskan gerai mereka.

Gambar gelap sikit tapi nak tunjuk ada beberapa gerai menjual kitab, minyak wangi, madu, stokin dsb.

Ada taman mini permainan untuk kanak-kanak. Di kanan dan belakang taman ni ada beberapa kedai.

Sempat lagi ayah bergambar dengan Pengerusi/Imam Masjid, Ustaz Mohd Firdaus Bin Mat Akhir.

Sebelum kami gerak balik nampak 3 buah bas parkir di depan masjid. Keluarlah rombongan nenek-nenek dan makcik-makcik. Mungkin singgah ke masjid sebelum gerak ke Tanjung Dawai atau mempunyai program di masjid.

4 comments:

  1. Bagus, fungsi dan kemudahan masjid dipelbagaikan agar lebih ramai dapat manfaat 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya dan pengurusan masjid memainkan peranan yang baik.

      Delete
  2. Cantik, bersih dan selesa la kak..bagus macam ni..orang ramai boleh manfaatkan kemudahan yg disediakan oleh pihak pengurusan masjid

    ReplyDelete
  3. Ini mesjid yg memang ramah untuk siapa saja, bahkan memperhatikan kebutuhan anak. Krn ada Playground kecil. Jarang2 ada mesjid yang fasilitas lengkap seperti ini 👍

    ReplyDelete