Pages

Friday, December 29, 2023

Buka Akaun Bank

Hari ni ibu ambil cuti konon nak rehat² kat rumah temankan Wafi. Kesian Wafi, cuti² pun duduk rumah seorang. Tu yang awal² dia cakap kat sekolah best sebab ramai kawan... (awal² cuti🤭). Bila dah beberapa hari mulalah cakap taknak balik asrama😁

Budak² asrama ni kan bila balik qada' tidurnya macam dah tak ada hari esok. Dari ibu mengadap manusia tidur baiklah ibu buat urusan duniawi. Manfaatkan masa cuti. 


Terus pagi tadi terfikir nak buka akaun bank. Jadinya nak try lah pula CIMB Bank. Dulu zaman U dah ada akaun Bank Bumiputera Malaysia Berhad (sebelum tukar ke CIMB Bank) tapi dah tutuplah sebab lama sangat. Keluar rumah jam 9 am, ngam² sampai 9.15 am.

Bila google untuk open account hanya bawa kad pengenalan. Sampai dikaunter pegawai bank tanya tujuan untuk buka akaun. Ibu cakaplah untuk saving. Ditanya source dari mana. Dari gaji dan yang utama untuk rental income. Minta pula pay slip. Laaa.. mana ada bawak. Mujur lah tak minta rental agreement. Dalam kepala dah terfikir lain kali je lah datang. Pegawai bank tanya ada tak pass kerja... haaaa.. cun. Ada kat kereta. Mujur boleh digunakan. 

Kemudian kena scan QR code dan isilah sendiri butir² peribadi. Dah siap barulah proses seterusnya diurus depan pegawai bank. 

Menurut beliau banyak sangat fraud itu yang Bank Negara Malaysia agak strict untuk pembuka akaun baru. Sekarang kan banyak money laundaring. Ibu tanya bagaimana kalau suri rumah nak buka akaun. Kena guna pay slip suami sebab source of money datang dari suami. Dan.... suri rumah lah yang paling banyak buat fraud... ada yang jual akaun. Means akaunnya digunakan untuk tujuan terimaan wang dan dapatlah komisen. Wallahua'lam.

Urusan di CIMB lebih kurang 30 minit. Setel terus kad dan CIMB Clicks.

 

4 comments:

  1. Betul kak, SA dulu pun sama gak..susah nak bukak CIMB..banyqk betul soalannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa mana2 bank pun sama. Itu sebab lebih mudah kalau buka under company sebab company keluarkan surat.

      Delete
  2. susah sekarang ye kak nak buka acc bank?dah lama juga saya tak berurusan dengan bank

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk yang personal.. kalau kita dah tau requirement mudah je sebenarnya sebab boleh prepare awal-awal. Ini dah sampai bank baru tau nak slip gaji.

      Delete