Pages

Sunday, August 30, 2026

Sampai Ke Kelantan Tengok Bola

Malam yang kami bertolak ke Kulim, Abang Imi ke Kelantan. Naik bas dari Stadium Shah Alam bersama penyokong² Selangor FC. Beli tiket kombo (tiket perlawanan + tiket bas).

Perlawanan pertama Piala Liga, Kelantan vs Selangor.

Bami pergi sekali dengan Fikry. Dulu masa zaman sekolah kerap juga Fikry tidur rumah sebab masa tu dia duduk dengan mak sedara.

Ecehhhh... slim dah anak bujang ibu.
Harap terus istiqomah.

Tak tau ngape Bami tak pakai baju merah kuning.

Rombongan bas gerak jam 11 malam. Sampai pagi di Kota Bharu. Bami kata bas turunkan di suatu tempat. 5 jam mereka buat aktiviti bebas.

Abang Imi tertarik dengan kuih- muih yang dijual. Rambang mata dibuatnya. Bami bukan peminat kuih-muih jadi kalau dia beli nampak lah yang dia teringin.

Bami try dua jenis kuih ni tapi tak tau nama. Makan pun tak habis jadi dia bawa balik. Dapatlah ibu merasa. Ibu sendiri tak pernah makan dan tak tau nama² kuih ni. Hasil google harap betullah telahan ibu.
  • Kuih Jala Mas (kuning telur yang diurai halus dan dimasak dengan air gula)
  • Kuih Bunga Tanjung (manisan berasaskan kuning telur dan gula)
Bami makan colek kat tepi pantai.
Nampak situ Bas Sani yang membawa rombongan penyokong Selangor FC.

Lepas perlawanan terus balik Selangor. 
Ahad 8.30 pagi dah sampai Shah Alam.

20 comments:

  1. Rajin Bami join trip tengok bola..
    Nampak manis je kuih2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah habis belajar ni panjang lah kaki dia.
      Haah.. manis kuih tu.

      Delete
  2. Tgk bola.. pastu team yg kita sokong menang.. mmg seronok la..
    Insyallah anak muda lelaki dlm umur tu akan kekal slim hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yang dia semakin semangat. Jumaat pergi Ganu pulak.
      Harapnya terus menten tapi dia nak turunkan lagi. Habis lah ibu paling gems dalam rumah😬😬

      Delete
  3. Welcome to Kelantan. Alamak. Saya kat sini pun tak pernah jejak lagi stadium tu. 😱

    ReplyDelete
  4. Kena suruh Bami share tips dgn Abang ni Kak :D
    Seronoknya naik bas ramai2 gini, lagi happening la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips nya dah habis belajar baru boleh turunkan berat. Lagi² duduk kat Ganu 😅. Bami "membesar" masa buat degree.

      Delete
  5. jauh Bami tgk bola..tp kalo dh fans mmg akan pegi je walaupun jauh...hah btul la nama kuih tu...tp manis...wah dh slim melin Bami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia Selangor selamanya 😆.
      Mujur ada yang anjurkan bas bolehlah dia join.
      Sebab manis, kuih tu kena makan sikit².

      Delete
  6. Saya pun tak pernah makan kedua kuih tu, walaupun suami orang kelantan. Seronok Bami, naik bas rombongan tengok bola.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo asben Tot orang Kelate.
      Kadang orang lelaki ni bukan makan sangat kuih² ni.. diorang makan nasi dah kenyang cukuplah.
      Memang seronok dia... tu yang Jumaat ke Ganu pulak.

      Delete
  7. Tadinya saya nak lanjut Kelantan pas Desember esok. Tp Krn musim hujan, jadi saya pikir, dahlah sampai Terengganu saja. Sedap2 agaknya kuliner di sana yaaa 😍😍.

    Eh iyaa lah, bami dah kurus skr kak. Hasil rajin gym agaknya yaa 😄👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelantan pun syurga makanan juga.
      Dia tak pergi gym cuma jogging atau guna threadmill kat rumah. Serta jaga makan betul².

      Delete
  8. Jauhnya Bami pi tengok bola. Eh tak pakai baju selangor ye. Kat Kelantan memang meriah makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tanya juga... katanya saje sebab nak pakai baju baru.
      Akak pulak teringin nak gi sana jjcm.

      Delete
  9. ok aunty SA is jeles la ngan bami...kurus betul tu ha......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia nak turun sampai 65... aduhhhh.. ibu tercabar sungguh😬

      Delete
  10. Liga musim ni tengok sikit-sikit je. Macam dah sendu pula liga M ni kan. Tapi bagi penyokong tegar haruslah semangat tengok bola. Punya semangat sokong Selangor sampai ke Kelantan nun. Naik bas ramai-ramai tu yang lagi semangat tu.
    Nampaknya ada hasilnya anak bujang amalkan gaya hidup sihat. Bami tak sempat beli baju tu kot.
    Dapat jugalah Bami food hunting kat sana sesambil tu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada je dia baju merah kuning... katanya baju yang dipakai tu baru beli.

      Delete